Peningkatan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Alat Peraga Melalui Metode STAD
Keywords:
teaching aids, learning outcomes, mathematics, STAD methodAbstract
Teaching aids are basically tools used to illustrate concepts to students, thus facilitating their understanding of the subject matter. The purpose of this study was to determine the effectiveness of flat building props and the STAD method in facilitating mathematics learning of grade IV students at SDN 030 Tanese, Pao-Pao Village, Tutar District. The participants of this study were grade IV students (nine people) in the even semester of the 2023-2024 school year. The research was conducted at SDN 030 Tanese, Alu District, Polewali Mandar Regency, from 6 May 2020 to 18 May 2024. This type of research is known as Classroom Action Research (PTK), which requires teachers to implement various strategies to improve learning outcomes. These strategies may not be optimal, but they are designed to ensure that learning objectives are achieved. PTK aims to assist teachers in identifying effective strategies to facilitate student learning in the classroom. This study showed that students showed an improvement in their mathematics ability, as evidenced by an increase in the average score and the proportion of students who achieved a passing score. At the initial stage of the study, the students' average score was 75.7, with 77.3% of the students achieving a passing score. In the second cycle, the students' average score was 80.5, with 90.9% of the students passing. In conclusion, these findings suggest that the integration of teaching aids with the STAD method can facilitate improved mathematics learning outcomes for students at SDN 030 Tanese
References
Ali, M. (2002). Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Ani, I. S., Supandi., & Ariyanto, L. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) dan Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) Berbantu LKS untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(6), 258-266. http://journal.upgris.ac.id/index.php/imajiner
Apriana, Y. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Luas Bangun Ruang Dengan Menggunakan Alat Peraga Sederhana Siswa Kelas V Sd Negeri 2 Cakranegara. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 2(2), 314-325. https://ejournal.yasin- alsys.org/index.php/tsaqofah
Asyura, R., et al. (2023). Mengenal Media & Alat Peraga Pembelajaran Matematika. Banten
: CV. Yendi.
Barokah, S., Badarudin., & Eka, K. I. (2020). Penggunaan Pembelajaran STAD dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SD. Jurnal Mimbar Ilmu, 25(1),149 - 161.
Budiwibowo, S. (2018). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta.
Glover, D. (2006). Pembelajaran Matematika. Jakarta: Grafindo Media Pratama.
Khotimah, S. H., & Risan. (2019). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 3 (1), 48-55.
Kinanti. (2023). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Materi Bangun Datar Matematika Melalui Media Alat Peraga Siswa Kelas IV SDN 2 Krida Utama Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Karya Insan Pendidikan Terpilih, 1(11), 2-15. https://doi.org/10.62518/bgc1ja59
Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran.Penerbit Bintang Surabaya
Legiman, A. (2020). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Alat Peraga. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2), 150-153. http://jurnal.umk.ac.id/index.php/pendas/index
Ningtyas, Y. D. W. K. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Mahameru Press
Purwanti, S., & Gafur, A. (2018). Penerapan pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar PKn. Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 15(2), 140- 148.
Rakiyah, S. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Matematics Paedagogic, 2(2), 124-132.
http://www.jurnal.una.ac.id/indeks/jmp
Roseffendi, ET. (1997). Pendidikan Matematika 3. Jakarta: Depdikbud.
Sadirman, A. (2003). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sillianggi, P., et al. (2023). Penggunaan Alat Peraga Bangun Datar Segiempat Pada Pembelajaran Matematika Kelas Iv Di Sdn 190
Bengkulu Utara. Setawar Abdimans, 2(2), 127-`132. http://jurnal.umb.ac.id/index.php/Setawar/index
Sripurwantini., & Zubaidah, E. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang dengan Menggunakan Alat Peraga pada Kelas 9H di SMP Negeri 10 Jember Tahun Pelajaran 2018/2019. Journal of Mathematics Education and Learning, 1(3), 195-204. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JOMEAL/index
Sulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda, 4(1), 17-23.
Sumardyono, (2004). Karakteristik Matematika dan Aplikasinya Terhadap Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Depdiknas.
Sumilat, J. M., & Matutu, V. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievemen Divisions) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 865-870.
https://edukatif.org/index.php/edukatif/index
Sunarti. (2019). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Datar Menggunakan Alat Peraga Geometri Datar Kelas Iii Sdn 008 Sangatta Selatan. Jurnal Pendas Mahakam.4(2).130-136.
Suryani, R. M., Sutisnawati, A., & Maula, L. H. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Alat Peraga Benda Manipulatif Sekolah Dasar. Jurnal DIDIKA : Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 163-176.
Taloen, S. Y., & Susanti, A. E. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Team Achievement Division) Dalam Mengupayakan Tanggung Jawab Siswa/ [Stad (Student Teams Achievement Division) Cooperative Learning Model For Student Responsibility]. Jurnal Ilmiah, 19(2), 14-27