ANALISIS IMPLEMENTASI LAYANAN PENDIDIKAN UNTUK ANAK DENGAN DOWN SYNDROME DI SLB NEGERI KELEYAN
DOI:
https://doi.org/10.58466/adidaya.v2i3.1839Keywords:
Children with Down Syndrome, special schools, special education services, functional curriculumAbstract
This study aims to analyze educational services for children with Down Syndrome at SLB Negeri Keleyan. The research employed a qualitative approach with a case study method, using in-depth interviews, direct observation, and documentation. The findings reveal that educational services at SLB Negeri Keleyan involve adaptive and individualized teaching strategies, emphasis on daily living skills, the role of teachers as both emotional and academic facilitators, and strong collaboration with parents. Challenges identified include the limited number of special education teachers, insufficient inclusive learning facilities, and the lack of flexible curriculum design. These results suggest that the success of educational services for children with Down Syndrome depends not only on pedagogical approaches but also on synergy among teachers, families, and school environments. The study recommends strengthening teacher competencies, providing adaptive learning tools, and encouraging active parental involvement in the educational process.
References
Amanullah, A. S. R. (2022). Mengenal anak berkebutuhan khusus: Tunagrahita, Down Syndrome dan autisme. ALMURTAJA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 1-14.
Basiran. (2023). Menembus batasan: Pendidikan inklusif untuk anak-anak difabel dalam konteks multikultural. Jurnal Pendidikan West Science, 1(6), 343-349.
Darmawati, A.A., Kusumawati, D., & Aslamiyah, L. S. (2024). Pendekatan pembelajaran individu untuk anak berkebutuhan khusus dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Learning and Educational Technology, 1(1), 8-15.
Fajra, M., Jalinus, N., Jama, J., & Dakhi, O. (2020). Pengembangan model kurikulum sekolah inklusi berdasarkan kebutuhan perorangan anak didik. Jurnal Pendidikan, 21(1), 51-63. doi:10.33830/jp.v21i1.746.2020
Fajri, H., & Kasiyati, K. (2023). Meningkatkan kemampuan bina diri menyapu lantai melalui model direct instruction bagi anak Down Syndrome. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 11(1), 45-49.
Fakhiratunnisa, S. A., Pitaloka, A. A. P., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep dasar anak berkebutuhan khusus. MASALIQ: Jurnal Pendidikan dan Sains, 2(1), 26-42. doi:10.58578/masaliq.v2i1.83
Fatinah, N. T., & Nadhira, Y. F. (2024). Anak berkebutuhan khusus di SKH Madinah Serang Banten (Down Syndrome: Tunagrahita ringan). Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(4), 358-366
Firdaus, N. R. (2020). Determinasi diri siswa berkebutuhan khusus di sekolah inklusi: Tinjauan sistematis. Psikologika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 25(2), 271-290. doi:10.20885/psikologika.vol25.iss2.art8
Humaida, R., Munastiwi, E., Irbah, A. N., & Fauziah, N. (2023). Strategi mengembangkan rasa percaya diri pada anak usia dini. Kindergarten: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 1(2), 55-69.
Jannah, H. M., Elifas, L., Safitri, N., Fauziah, N., & Jaya, I. (2024). Analisis keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak berkebutuhan khusus. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 73-82. doi:10.37216/badaa.v6i1.1413
Jingga, V. S., & Atika, T. (2023). Pembelajaran kurikulum fungsional pada anak berkebutuhan khusus di Yayasan Pendidikan Dwituna Harapan Baru Kota Medan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sosial dan Humaniora (ABDISOSHUM), 2(1), 55-62. doi:10.55123/abdisoshum.v2i1.1444
Juniantari, M., Santyadiputra, G. S., & Tirtayani, L. A. (2021). Pelatihan perancangan, pembuatan, dan penggunaan media adaptif bagi guru-guru SLB Negeri 1 Klungkung. Jurnal Widya Laksana, 10(1), 66-72. doi:10.23887/jwl.v10i1.29536
Khoirunisa, S., Muhroji, Wulandari, R., & Pratiwi, A. S. (2024). Penguatan rasa percaya diri siswa dalam berkomunikasi di sekolah inklusi. Buletin KKN Pendidikan, 6(1), 97-109. doi:10.23917/blkndik.v6i1.23644
Novianti, R., Anarta, R. N., Sunandar, A., Hastuti, W. D., Hutasuhut, F. H., & Nadiyah, S. (2024). Pengembangan kompetensi pedagogi guru SLB melalui pelatihan dalam jabatan. Journal of Education Research, 5(4), 4654-4660. doi:10.37985/jer.v5i4.1595
Novitasari, S., Mulyadiprana, A., & Nugraha, A. (2023). Peran orangtua dalam pembelajaran anak berkebutuhan khusus di SDN Sukasetia. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(3), 546-557. doi:10.17509/pedadidaktika.v10i3.64422
Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34-54. doi:10.63889/pedagogy.v16i1.152
Putri, R. A., & Sopandi, A. A. (2023). Peran orang tua terhadap pendidikan bagi anak Down Syndrome kelas IV SDLB di SLB N 1 Sungai Pagu. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 11(2), 211-221.
Rizqi, A., Ulya, R., Zulhulaifah, & Hijriati. (2024). Analisis perkembangan kognitif anak berkebutuhan khusus Down Syndrome di Flexi School Banda Aceh. Jurnal Warna, 8(1), 43-56. doi:10.52802/warna.v8i1.1045
Sari, R. N., & Susilawati, N. (2020). Dukungan keluarga dalam menunjang prestasi anak berkebutuhan khusus di Kecamatan Lubuk Kilangan Padang. Jurnal Perspektif: Jurnal Kajian Sosiologi dan Pendidikan, 3(2), 340-347. doi:10.24036/perspektif.v3i2.240
Setiyono, W. (2022). Peningkatan kompetensi profesional guru melalui supervisi teknik diskusi refleksi kasus (DRK) di SLB B C Santi Mulia Surabaya. Jurnal Ortopedagogia, 8(2), 139-146. doi:10.17977/um031v8i22022
Silvia, T., Prianto, M. H., & Ummah, F. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi pada siswa Down Syndrome SD Muhammadiyah 1 Menganti. EL-MIAZ: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar, 2(2), 69-75.
Solekah, A. B. (2023). Implementasi bina diri dengan teknik modelling untuk meningkatkan perilaku adaptif siswa (studi pada siswa kelas VIII C SLB YPPABK Ngawi). Aflah Consilia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(2), 94-105.
Wardany, O. F., Sani, Y., Herlina, H., & Setyaningsih, S. (2023). Tantangan dan kebutuhan guru SDLB dalam implementasi Kurikulum Merdeka di Lampung. Jurnal Pendidikan Khusus, 19(2), 92-108 . doi:10.21831/jpk.v19i2.65206
Warini, S., Hidayat, Y. N., & Ilmi, D. (2023). Teori belajar sosial dalam pembelajaran. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(4), 566-576. doi:10.31004/anthor.v2i4.181
Zaafirah, A. N. K., Herman, H., & Rusmayadi, R. (2023). Konsep multiple intelligences perspektif Howard Gardner pada pendidikan anak usia dini. Preschool: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 83-94.



This journal has been indexed by:
