Efek Pembuatan Miniatur Bencana Alam dalam Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa pada Mata Kuliah Fisika Lingkungan
Keywords:
Miniature natural disasters; creativity; environmental physics.Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of making miniature natural disasters in improving student creativity in environmental physics courses. This type of research is qualitative using literature study survey research procedures and field studies. The research instruments were 5 essay-shaped creativity tests and observation sheets. The subjects of this study were VII semester students of the Physics Tadris Study Program of UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan in the 2024/2025 academic year. The results showed that making miniature natural disasters was able to increase student creativity in environmental physics courses.
References
Conny R Semiawan. (2009). Kreativitas Kebebakatan. Jakarta: PT Indeks.
Hamdi, A., S., dan E. Bahruddin. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Aplikasi dalam Pendidikan.
Yogyakarta: CV Budi Utama.
Melinda, D. A. (2008). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IX pada Konsep Bioteknologi dengan Pendekatan CTL dan STM. Bandung: UPI.
Munandar, U. (2009). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.
Munandar, U. (1992). Kreativitas & Keberbakatan; Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif & Bakat. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Ngalimun, Fadillah, H., & Ariani, H. (2013). Perkembangan dan Pengembangan Kreativitas. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Prasetiyo, A. D., Mubarokah, L., Pos, J. J. K., & Sidoarjo, K. (2014). Berpikir Kreatif Siswa Dalam Penerapan Model Pembelajaran Berdasar Masalah Matematika (Student’s Creative Thinking In The Application Of Mathematical Problems Based Learning). Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 2(1).
Sanjaya, Wina. (2006). Stretagi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendikan. Jakarta: Kencana.
Parinduri, S., H. (2023). Pembuatan Miniatur Jembatan Hidrolik pada Mata Kuliah Fisika Sekolah. Gravity Journal, Vol 2 (2), Hal 25-30.
Supriadi, D. (1994). Kreativitas, Kebudayaan dan Perkembangan IPTEK. Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.