Pendampingan Pemasaran Tahu Putih “Bu Sipon” sebagai Upaya Meningkatkan Penjualan Melalui Marketplace Rekom Indonesia
Keywords:
Simple bookkeping, Macro Coffee RoasteryAbstract
Digitalization marketing is a solution to expand market share in an effort to increase sales turnover. Marketplace is an option that makes it easier for business actors in the online promotion process via the internet. The existence of the covid-19 pandemic that limits mobilization so that the method of getting around is no longer effective, so there needs to be improvements in marketing strategies. Through the ABCD (Asset Based Community Development) method, there are several stages carried out, namely; inculturation, discovery, design, define and reflection. The strategy used to increase sales turnover by using digital media through the marketplace is the best choice to achieve business goals. In the Online Community Service Lecture from Home (KPM-DDR) students of IAIN Ponorogo provide assistance in the marketing process. The end result of this service is the dedication of Mrs. Sipon's white tofu home industry with the Indonesian Rekom markerplace.
References
Ananda, R., & Rafida, T. (2016). Pengantar Kewirausahaan (Rekayasa Akademik Melahirkan Enterpreneurship). Perdana Publishing.
Apriadi, D., & Saputra, A. Y. (2017). E-Commerce Berbasis Marketplace Dalam Upaya Mempersingkat Distribusi Penjualan Hasil Pertanian. Jurnal RESTI (Rekayasa Sistem dan Teknologi Informasi), 1(2), 131–136.
Artaya, I. P., & Purworusmiardi, T. (2019). Efektifitas Marketplace Dalam Meningkatkan Konsentrasi Pemasaran Dan Penjualan Produk Bagi Umkm Di Jawa Timur. Ekonomi Dan Bisnis, Universitas Narotama Surabaya, 1–10.
BPS. (2018). Badan Pusat Statistik. https://madiunkab.bps.go.id/statictable/2018/01/19/710/jumlah-binaan-dinas-koperasi-dan-umkm-2014-2016.html
Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. JMD: Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara, 1(2), 61–76. https://doi.org/10.26533/jmd.v1i2.175
Marzuki, K., Apriani, A., & Dasriani, N. G. A. (2021). Pemberdayaan Pengrajin Perak Melalui Market Place sebagai Media Penjualan Online di Desa Ungga, Kabupaten Lombok Tengah. ADMA: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 107–114.
Masrifah, A., Setyaningrum, H., Susilo, A., & Haryadi, I. (2021). Perancangan Sistem Pengelolaan Limbah Durian Layak Kompos Di Agrowisata Kampung Durian Ponorogo. Engagement: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 268–282.
Rapitasari, D. (2016). DIGITAL MARKETING BERBASIS APLIKASI SEBAGAI STRATEGI MENINGKATKAN KEPUASAN PELANGGAN. 10(2), 107–112.
Rusmanah, E., Irawan, A. W., & Andria, F. (2019). Implementasi digital marketing guna peningkatan peluang pasar produksi hasil ternak puyuh masyarakat Desa Galuga. Jurnal ABM Mengabdi, 6(1), 14–25.
Suminartini, S., & Susilawati, S. (2020). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Bidang Usaha Home Industry Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(3), 226. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v3i3.3340
Yulia, Y. A., Octaviani, A., & Utomo, A. (2021). Pendampingan Peningkatan Ekonomi Kreatif Untuk Mengangkat Produk Toga Melalui Digital Marketing Dan Pengemasan Di Desa Sumber Bulu Karanganyar. WASANA NYATA, 5(1), 69–74.
Zuhri, S. (2013a). Analisis Pengembangan Usaha Kecil dalam Rangka Pengentasan Kemiskinan. Jurnal Manajmen dan Akutansi, 2(3).
Zuhri, S. (2013b). Analisis Pengembangan Usaha Kecil Home Industri Sangkar Ayam Dalam Rangka Pengentasan Kemiskinan. Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 2(3).