Pembelajaran Kolase Gambar Kisah Hari Kiamat dengan Matematika Tikz
DOI:
https://doi.org/10.58466/literasi.v2i1.199Keywords:
Computer Code (Tikz), P icture C ollage, Mathematics, Image Media (Visual), PAIAbstract
Islamic religious education, abbreviated PAI, is course for junior high school students. As technology advances, mentoring PAI learning can use computer software or computer code (Tikz). Students are expected to be able to master the field of technology that supports mentoring PAI learning, especially computer code (Tikz) in globalization era, so that students can be creative, develop and apply technologies. Using computer code (Tikz), it is easier for students to explain and illustrate mentoring believe in the last day learning, in the form of picture collage or scrapbook or mini wall magazine accurately and attractively. In fact, when illustrating PAI learning materials in the form of picture collage or scrapbook or mini wall magazine, some students did not apply computer code correctly. Therefore, PKM activities in the form of using electronic visual media in the process of mentoring believe in the last day learning for class IX students at SMP Negeri 1 Teras need to be held by online using application LMS (https://www.learning.smpn1teras.sch .id/), Google Meet and Zoom. PKM activities in general improve the learning achievement of class IX students of SMP Negeri 1 Teras through the use of electronic visual media in the process of mentoring believe in the last day learning.
References
Habibah, R., Salsabila, U. H., Lestari, W. M., Andaresta, O., & Yulianingsih, D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Media Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(02), 1. https://doi.org/10.30742/tpd.v2i2.1070
Hardianto, D. (2012). Karateristik Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Pembelajaran Online. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 8(2), 1–10.
Maulani, A., Hayati, S. S. N., & Surati, A. (2021). Penerapan Zoom Dan Google Classroom Dalam Pelatihan Maple Calculator Di Smp Negeri 1 Teras. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM) - Aphelion, 1(2), 261. https://doi.org/10.32493/jpka.v1i2.9679
Maulani, A., Nurhayati, S. S., & Surati, A. (2021). Pembelajaran Operasi Dan Bentuk Aljabar. Aphelion, 2(1), 22–28.
Maulani, A., Yanti, F., & Sagantha, F. (2020). JAMAIKA : Jurnal Abdi Masyarakat Program Studi Teknik Informatika Universitas Pamulang PENDAHULUAN Google Classroom menjadi salah satu platform pembelajaran di dunia pendidikan saat ini yang dikembangkan dengan tujuan agar lembaga-lembaga pendidikan beral. 47–55.
Nurrohmah, I. R. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Macromedia Flash 8 Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Islam Bantarbolang. … : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1, 1–22. Retrieved from https://www.journal.stitpemalang.ac.id/index.php/al-miskawaih/article/view/277
Perwita, R. (2020). Pemanfaatan Media Informasi Teknologi dan Komunikasi dalam Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(2), 113–123.
Sukmanasa, E., Novita, L., & Maesya, A. (2020). Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Powtoon pada Guru-Guru di Lingkungan Gugus I Bogor Tengah Kota Bogor. Jurnal PkM Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 231. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v3i3.6415
Surbakti, R. (2018). Penggunaan Media Gambar Sebagai Salah Satu Penunjang Profesionalisme Guru Sekolah Dasar. 5(1).
Zulkifli, Z. (2018). Upaya Guru Mengembangkan Media Visual dalam Proses Pembelajaran Fiqih di MAN Kuok Bangkinang Kabupaten Kampar. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(1), 18–37. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(1).1170